TƏFSİR ELMİNİN YARANMASI VƏ YAYILMASINA ÜMUMİ BAXIŞ

Fuad Nurullayev | fuadnurullayev@yahoo.com

QMİ-nin sədr müavini, fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Cəmiyyət və din
ƏDƏBİYYAT

1. Davut Aydüz. Tefsir. Tarihi, Çeşitleri ve Konulu Tefsir. İstanbul: 2000.
2. Muhsin Demirci. Tefsir tarihi. İstanbul: 2003.
3. Qurani-Kərim (ərəb dilindən tərcümə edənlər: akad. Z.M.Bünyadov və akad. V.M.Məmmədəliyev).
Bakı: 2017.
4. Rağib əl-İsfəhani. Müfradatul-Quran. Beyrut: tarixsiz.
5. Sadreddin Gümüş. Kuran tefsirinin kaynakları. Ankara: 1991.
6. Əbu Abdullah Muhamməd ibn İsmail əl-Buxari. Səhihi-Buxari. İstanbul: Çağrı yayınları,
1992.
7. Əbu İsa Muhəmməd ibn İsa ət-Tirmizi. Sünəni-Tirmizi. İstanbul: 1992.
8. Celal Kırca. İlimler ve yorumlar açısından Kurana yönelişler. İstanbul: 1993.

AN OVERVIEW ON THE ESTABLISHMENT AND SPREAD OF THE SCIENCE OF INTERPRETATION

Fuad Nurullayev | fuadnurullayev@yahoo.com

QMİ-nin sədr müavini, fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Society and religion
SUMMARY

Since the early days of the emergence of Islam, Muslims endeavored for the true understanding
of Quran. Initially one of their tasks was tabyin which refers to the clarification of the
divine book. At the time of the Prophet Muhammad, the prophet himself interpreted the Quranic
verses, but afterwards his companions, and then followers continued this process. Later it
was followed by the study of uninterpretable verses of Quran. And then different methods of
interpretations such as glossary, commentary, philosophy, nahw, fiqh, madhab and tasawwuf
were established. During the following years they expanded their knowledge in the study of
religious teachings through their efforts

REFERENCE LIST

1. Davut Aydüz. Tefsir. Tarihi, Çeşitleri ve Konulu Tefsir. İstanbul: 2000.
2. Muhsin Demirci. Tefsir tarihi. İstanbul: 2003.
3. Qurani-Kərim (ərəb dilindən tərcümə edənlər: akad. Z.M.Bünyadov və akad. V.M.Məmmədəliyev).
Bakı: 2017.
4. Rağib əl-İsfəhani. Müfradatul-Quran. Beyrut: tarixsiz.
5. Sadreddin Gümüş. Kuran tefsirinin kaynakları. Ankara: 1991.
6. Əbu Abdullah Muhamməd ibn İsmail əl-Buxari. Səhihi-Buxari. İstanbul: Çağrı yayınları,
1992.
7. Əbu İsa Muhəmməd ibn İsa ət-Tirmizi. Sünəni-Tirmizi. İstanbul: 1992.
8. Celal Kırca. İlimler ve yorumlar açısından Kurana yönelişler. İstanbul: 1993.

ОБЩИЙ ВЗГЛЯД НА СОЗДАНИЕ И РАСПРОСТРАНЕНИЕ НАУКЕ ТАФСИРА В ИСЛАМЕ

Фуад Нуруллаев | fuadnurullayev@yahoo.com

QMİ-nin sədr müavini, fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Общество и религия
РЕЗЮМЕ

С первых дней мусульмане старались правильно понимать Коран. Изначально
одной из их обязанностей был Табюн, то есть изучение разъяснений платов божественной
книги. Во времена Хазрата Мухаммада он толковал сам, а после него сподвижники, далее
их последователи. Затем последовала изучение неразъясненных аятов Корана. Появились
еще другие методы изучения тафсира, такие как: словарь, толкование, философия,
нахив, фикх, мазхаб, тасаввуф. В последующие времена они расширяли свои познания в
изучении религиозных доктрин благодаря своим стараниям

ЛИТЕРАТУРА

1. Davut Aydüz. Tefsir. Tarihi, Çeşitleri ve Konulu Tefsir. İstanbul: 2000.
2. Muhsin Demirci. Tefsir tarihi. İstanbul: 2003.
3. Qurani-Kərim (ərəb dilindən tərcümə edənlər: akad. Z.M.Bünyadov və akad. V.M.Məmmədəliyev).
Bakı: 2017.
4. Rağib əl-İsfəhani. Müfradatul-Quran. Beyrut: tarixsiz.
5. Sadreddin Gümüş. Kuran tefsirinin kaynakları. Ankara: 1991.
6. Əbu Abdullah Muhamməd ibn İsmail əl-Buxari. Səhihi-Buxari. İstanbul: Çağrı yayınları,
1992.
7. Əbu İsa Muhəmməd ibn İsa ət-Tirmizi. Sünəni-Tirmizi. İstanbul: 1992.
8. Celal Kırca. İlimler ve yorumlar açısından Kurana yönelişler. İstanbul: 1993.

Useful links

© www.dovlet-din.az