Səbinə Nemətzadə | nematzadesabina@yahoo.com
MEA-nın Z.Bünyadov adına Şərqşünaslıq İnstitutu, Şərq-Qərb şöbəsinin aparıcı elmi işçisi, ilahiyyat elmləri üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
1. Casim Avcı. Son Peygamber Hz. Muhammed(Hayatı, Şahsiyeti, İslam Dini ve Kültüründeki Yeri).
İstanbul: İSAM yayınları, Mart, 2007.
2. Naci Zeynəddin. Ərəb xəttinin gözəlliyi. Bağdad: 1972.
3. Ali Alparslan, “İslam Yazı Çeşitleri: 6 Resim, Yazı Ve Tuğra”, Sanat Dünyamız, Yıl 12. İstanbul:
Sayı 36, 1986.
4. Ali Rza Özcan. Müsenna yazılar. Hat ve Tezhip Sanatı. Ankara: T.C. Kültür və Turizm Bakanlığı
Yayınları, 2009.
5. C. Didem Özışık. Osmanlı kültüründe resimsel öge olarak mistik semboller ve günümüz sanatına
yansımaları. İstanbul: Sanatta yeterlilik tezi, 2010.
6. Ali Alparslan Müsennâ. İslam Ansiklopedisi, cilt: 32. DİA. İstanbul: 2006.
7. DİA. Haydar. İslam Ansiklopedisi. cilt 17. İstanbul: DİA, 1998.
8. Annemarie Schimmel. İslamın Mistik Boyutları. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2004.
9. İsmail Hakkı Baltacıoğlu. “Buradaki Elif İnsandır, He de Bir İnsan Başıdır”, Sanat Dünyamız
Yaratıcı Osmanlılar, sayı 73. İstanbul: YKY, 1999.
10. http://www.ilimvetasavvuf.com/Tasavvuf%20ve%20Harflerin%20S%C4%B1rlar%C4%B1.htm
11. Səbirə Nemətzadə. Seyyid İmadəddin Nəsiminin dünyagörüşü fəlsəfə tarixinin obyekti kimi. Bakı:
Nurlan, 2008.
12. Annemarie Schimmel. Tasavvufun boyutları. İstanbul: Kırkambar Kitaplığı, 2000.
Sabina Nematzade | nematzadesabina@yahoo.com
MEA-nın Z.Bünyadov adına Şərqşünaslıq İnstitutu, Şərq-Qərb şöbəsinin aparıcı elmi işçisi, ilahiyyat elmləri üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
The article is devoted to the writing drawings-calligrams, which are important in Islamic culture.
Here, the religious-philosophical interpretation of «Ashab-i Kehv Ship», «The Worshiper», «Shiri-
Yezdan» that symbolize Hz.Ali are given by a number of other compositions of the bestiary and vegetal
motifs. The author tries to convey the idea that the calligrams reflect the Islamic philosophical idea
1. Casim Avcı. Son Peygamber Hz. Muhammed(Hayatı, Şahsiyeti, İslam Dini ve Kültüründeki Yeri).
İstanbul: İSAM yayınları, Mart, 2007.
2. Naci Zeynəddin. Ərəb xəttinin gözəlliyi. Bağdad: 1972.
3. Ali Alparslan, “İslam Yazı Çeşitleri: 6 Resim, Yazı Ve Tuğra”, Sanat Dünyamız, Yıl 12. İstanbul:
Sayı 36, 1986.
4. Ali Rza Özcan. Müsenna yazılar. Hat ve Tezhip Sanatı. Ankara: T.C. Kültür və Turizm Bakanlığı
Yayınları, 2009.
5. C. Didem Özışık. Osmanlı kültüründe resimsel öge olarak mistik semboller ve günümüz sanatına
yansımaları. İstanbul: Sanatta yeterlilik tezi, 2010.
6. Ali Alparslan Müsennâ. İslam Ansiklopedisi, cilt: 32. DİA. İstanbul: 2006.
7. DİA. Haydar. İslam Ansiklopedisi. cilt 17. İstanbul: DİA, 1998.
8. Annemarie Schimmel. İslamın Mistik Boyutları. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2004.
9. İsmail Hakkı Baltacıoğlu. “Buradaki Elif İnsandır, He de Bir İnsan Başıdır”, Sanat Dünyamız
Yaratıcı Osmanlılar, sayı 73. İstanbul: YKY, 1999.
10. http://www.ilimvetasavvuf.com/Tasavvuf%20ve%20Harflerin%20S%C4%B1rlar%C4%B1.htm
11. Səbirə Nemətzadə. Seyyid İmadəddin Nəsiminin dünyagörüşü fəlsəfə tarixinin obyekti kimi. Bakı:
Nurlan, 2008.
12. Annemarie Schimmel. Tasavvufun boyutları. İstanbul: Kırkambar Kitaplığı, 2000.
Сабина Нейматзаде | nematzadesabina@yahoo.com
MEA-nın Z.Bünyadov adına Şərqşünaslıq İnstitutu, Şərq-Qərb şöbəsinin aparıcı elmi işçisi, ilahiyyat elmləri üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Статья посвящена каллиграфическим рисункам – каллиграмам, которые имеют особое место
в исламской рукописной культуре. Здесь дана религиозно-философская интерпретация таких
каллиграм как «Корабль Асхаби-Кахв», «человек поклоняющийся Аллаху», «Шири-Йездан»
- лев символизирующий Хазрет Али, также некоторых бестиарных и растительных мотивов.
Автор в статье примичает, что каллиграммы отражают в себе исламскую философскую идею
1. Casim Avcı. Son Peygamber Hz. Muhammed(Hayatı, Şahsiyeti, İslam Dini ve Kültüründeki Yeri).
İstanbul: İSAM yayınları, Mart, 2007.
2. Naci Zeynəddin. Ərəb xəttinin gözəlliyi. Bağdad: 1972.
3. Ali Alparslan, “İslam Yazı Çeşitleri: 6 Resim, Yazı Ve Tuğra”, Sanat Dünyamız, Yıl 12. İstanbul:
Sayı 36, 1986.
4. Ali Rza Özcan. Müsenna yazılar. Hat ve Tezhip Sanatı. Ankara: T.C. Kültür və Turizm Bakanlığı
Yayınları, 2009.
5. C. Didem Özışık. Osmanlı kültüründe resimsel öge olarak mistik semboller ve günümüz sanatına
yansımaları. İstanbul: Sanatta yeterlilik tezi, 2010.
6. Ali Alparslan Müsennâ. İslam Ansiklopedisi, cilt: 32. DİA. İstanbul: 2006.
7. DİA. Haydar. İslam Ansiklopedisi. cilt 17. İstanbul: DİA, 1998.
8. Annemarie Schimmel. İslamın Mistik Boyutları. İstanbul: Kabalcı Yayınevi, 2004.
9. İsmail Hakkı Baltacıoğlu. “Buradaki Elif İnsandır, He de Bir İnsan Başıdır”, Sanat Dünyamız
Yaratıcı Osmanlılar, sayı 73. İstanbul: YKY, 1999.
10. http://www.ilimvetasavvuf.com/Tasavvuf%20ve%20Harflerin%20S%C4%B1rlar%C4%B1.htm
11. Səbirə Nemətzadə. Seyyid İmadəddin Nəsiminin dünyagörüşü fəlsəfə tarixinin obyekti kimi. Bakı:
Nurlan, 2008.
12. Annemarie Schimmel. Tasavvufun boyutları. İstanbul: Kırkambar Kitaplığı, 2000.
© www.dovlet-din.az